Sunday, 19 January 2014

Met an art photographer, Koji Takiguchi写真家、滝口 浩史に会う 2012/05/18 in English/Japanese





Met a photographer called Koji Takiguchi who taught me design long time ago.
A teacher from the same prep school where he works told me about him. I said to the teacher I always have been skeptical about how the educational process in art works in Japan.

Then she said I should contact to Takiguchi who has connection with Tokyo Art Uni and discussed about it with them. He also connected to Yoshiaki Irobe http://irobe.ndc.co.jp/ who also concern about what I think.

In Japan, You need to study at prep school for preparation to getting to the art university. In Europe, the examiner check the portfolio of a year work and see the person as a whole. I think it is hard to see everything of the examinee by one drawing.  I could not pass the exam of Tokyo Art Uni but Central St. Martins which has a good reputation in the world accepted me. This can explain that examining system is not good in Japan.

I met him in Shinjyuku after a long time not seeing each other. His photography works are acknowledged in Europe and New York and having his own show a couple times.
“My works? Do you want to see? It is heavy though”
His works contains “death”. His wife’s mother in the hospital waiting for dying. Her father also. A photograph that her mother and her laying on the same bed, with sad face and smile face.
I don’t find the death is not important event. I don’t find shocking. But I knew this would be shocking for others.
There are not so many art works with family’s death. So it was Japanese, and fresh for them. Galleries were not so interested in his other works which can be European style.  

If you don’t create something Japanese, you won’t be recognized in art world, or they are just labeling Japanese artist as a “Japanese BRAND”
Even the most successful(????) Takashi Murakami or Yoshitomo Nara, they think they are successful and receiving loads of money, but they are controlled by western stage which has no audiences. I could see in a certain way of viewing.
Are there any true audiences who really appreciate art? Art nowadays is just shocking and nothing inside. They don’t try to see it. Art War.  People are so happy to see the shocking news. Creatures which looks like human sitting in the sofa and have no passions.

Takiguchi is successful but the income from art is not so great. Only limited no, he can produce prints, and also the photography book limited up to 1000copies. He cannot survive without working in the prep school.
I believe that prep-school makes Japanese art bad.
If the educational structure is right in Japan now, there must be amazing artist in the world everywhere. Well, someone might say world is not the basic or standard. Then Japan should close the country. When we were closing the country, in Edo Era, we have a great reputation about Ukiyoe, theatre works in the world. I feel that because of western influence, we have confused mixed art without direction. I think Japanese people should go abroad and study western art within their culture not in Japan and pretend that they learned from Europe.

In the reality, He works as a tutor in prep-school, then the earning from there, he creates his art.
I think the problem is not that even the successful artist have difficulty living in the world, but there is a system to make artist and people that is the real reality.  I believe that is wrong.

Dreamer, I, cannot be understood by people living in Japan.



昔デザインを教えて頂いた写真家、滝口 浩史に会う。http://kojitaki.com

彼と同じ予備校で教える先生と話を数日前にし、僕が今の美術予備校というもののあり方に疑問を感じているとはなしたら、そういう事も東京藝術大学の運営側と語り合っている滝口 浩史と会ってみたらという話になった。
 滝口氏は同じ考えを持つ、色部デザイン研究室 http://irobe.ndc.co.jp/
色部義昭とも深く関わりがあるようだ。

日本では美術大学入学の試験のために予備校に1年以上通い、試験を受けて合格しなければいけない。海外では作ってきた作品と過程をみてその人全体を見て判断する。僕としては試験では芸術性を図れないと思う、それを証拠に僕は東京藝術大学には受からず、世界的に評価されているセントラル・セイント・マーティンズその後まもなく合格したのだから。

久しぶりに新宿で会う。ニューヨークやヨーロッパで作品が認められ展示会を多く開催しているようだ。

「僕の作品?みるの?重いよ」

彼の見せてくれた作品は死についての作品だった。彼の奥さんの母親、父親が死ぬまぎわの写真。彼女が母親と寄り添っている写真。笑顔でまた悲しい顔で。
ぼくは死に関して特に重大な事件だと思わないので重いとは感じなかったが、普通の人にはショッキングである事はわかった。
欧米では自身の親戚の死を描いたもは少なくて、とても日本的、もしくは新鮮に感じたようだった。彼の気に入っている西洋的なものは一切目をむけてくれなかったという。
日本的なものを創らないと認められない、もしくは「日本人アーティスト」と箱にレーベルをしてブランディングされている気もする。
成功(?)している村上隆もNara Yoshitomoも成功している気持ちでただお金が入ってきているだけで西洋の舞台で踊らされているだけなのかもしれない。ある切り口ではそうもみえる。
アートを本当に素晴らしい、感動してくれる人がいるのだろうか。最近のアートはショッキングなだけで中身をべつに見ようとしない。戦争アートだ。ショッキングなニュースをみて喜んでいる。ただソファーに座っている無気力な人間の形をした生き物が観覧してる。

成功を収めているアートフォトグラファーでも金銭的にはアートでは収入は莫大ではなく。写真は刷れる枚数もきまっているし、写真集も数百、数千と決まっているようで、アートフォトだけでは生きていけないらしい。


いまの日本の美術予備校、大学の体制が素晴らしいのなら世の中に偉大な芸術家が生まれているだろうか、世界が基準ではないと言う人もいるかもしれないけど。では日本は鎖国をすればいいのだ。鎖国していたときの浮世絵や舞台芸術は世界的に高い評価を受けている。伝統が西洋文化の混合によって分けのわからないものと化してる。西洋の文化を取り入れたのなら日本で吸収するのではなくて本場の地で理解するのが理にかなっていると思う。

現実のなかでは彼は予備校の講師として生きて、そのお金で芸術を作り上げてる。
問題は、如何に成功しているアーティストでも世の中で生きていくのが大変だと納得するのではなく、そういうあり方がどうしようもない現実だと勘違いしているアーティストや社会人を作り出すシステムがおかしいと思う。

夢想主義者の僕の意見は日本の社会では理解されないかもしれない。


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