Had a meeting with an architect Ko Nakamura who also works as
assistant professor at Kuma Office in Tokyo University.
Kuma Kengo http://kkaa.co.jp/
Kuma’s
current project in U.K. >
Ko
Nakamura’s site > http://mosaicdesign.jp/activities/
Then I talked
a lot with him, read below.
In Japan, traditionally
carpenters had been architects, because of western influence we have a category
of architects. Usually architects get 10-15% of the cost of building. Therefore,
architects must have a project like million dollars. A Big property building company
says “no cost for a design” but they hide the cost and sell cheap, I mean they
can make 1000 of the same houses with a design. Of course it will be cheap, but
looks horrible!
Old Japanese
building like “Tera (Japanese Temple)” or “Jinja (Japanese shrine)”, stand more
than several hundred years. Now there are not
so many great carpenters, western styles becomes modern and favourite
for Japaese (not good at all for Japanese weather) , it costs. It is now hard
to build traditional Japanese houses.
Also, if we use only woods, it would be problematic, as the wood pieces
cannot be perfect and cannot predict what will happen in the future, so in law
we must use some metal parts in building houses.
Like any
electronic products. It will be ok if the house last 20years. Cheap, quick and
easy to be destroyed.
I heard about
the architecture world. As client is the god, it is not so important the first
idea, it is important how they build according to the clients demand. Top
person doesn’t think the idea, most of the time the team staff create it, then
the final decision can be made by the architect.
Kuma has 50
projects at the same time, but he knows what is happening and he has an ability
to see what he needs to do. Meeting can be only 5-10minutes with him.
They have many
projects from China, there are quite a lot of strange offer, but then they had
to do as they are building outside, not contents.
Successful
Architect office has two types, one is the top doesn’t do much and take as many
projects as they do and staff do the most of works. The other one is they take
only a few projecdts and architects do most of works, Kuma does something in
the middle, that is why he is successful I guess.
Architects who
we talked in our conversation.
Kazuyo Sejima 妹島 和世(せじま かずよ)
SANAA(サナア、Sejima and Nishizawa and Associates)
designed new
Louvre museum “louvre-lens”
Nobuaki Furuya古谷 誠章(ふるや のぶあき)
Sousuke
Fujimoto 藤本壮介(ふじもと そうすけ)
Has selected
for architects of new serpentine gallery pavilion
Toyoo Itou 伊東 豊雄(いとう とよお)
------------------下記日本語
東大の特任助教で隈研究室
現在のプロジェクトKengo Kuma & AssociatesがV&Aダンディーの設計コンペに勝利http://www.tdwa.com/dezeen/design/kengo_kuma_wins_competition_to_design_va_at_dundee.html
を中心に設計教育の現場で活躍され、自身のプロジェクトも抱える建築家 Ko Nakamuraに会う。
いろいろと勉強になるお話しを聞かせていただきました。
昔の日本の建築は大工さんが設計などしていたが、今は西洋の文化が入り建築という区分ができた。建築費用の大体10%-15%が建築家の設計報酬になるようだ。となると数1000万、数億円の仕事でない限り対した収入にはならない。大手は設計費用を含まずなど広告して、設計を一度したら何千もの同じ家をつくりその収入で設計費用に割り当てている。個人の建築家にはとても厳しい現状だ。よっぽど抜きに出ないとやっていけない。ただ大手の安さうえに日本全国どこへいってもつまらない家が建っているのは悲しい。
昔のお寺や神社の建築は何百年も保つというのに、いまは職人が減ったせいと、西洋風(日本の気候には適さない)な建築が好まれるようになった事、費用が掛かることなど、伝統的な家を建てることは不可能になってきている。また木だけでつくると木の中に穴が開いていたりと不確定な材質なため、金物が入っていけないといけなかったりする。
家も家庭製品ごとく消耗品、20年持てば良いという感じらしい。
彼の建築界の話もきいた。クライアントありきの世界なので最初のアイデアは特に重要ではなく、条件にあったものを創るかが重要。アイデアもトップではなくチームのスタッフが決め、最終決断はトップの建築家が決める。
隈は50個くらいのProjectを同時に抱えているが全て把握しているそうだ。本質を見抜く力がある。ミーティングも5分10分ほど。
多くの中国のプロジェクトを抱えるそうだが、クライアントあっての建築なので不思議なものでも引き受けているようだ。泥人形博物館など。あくまで外側を作るの建築なので。中身をとやかく言えない。
有名建築事務所では2つのモデルが多くある。一つはトップの人間がスタッフに仕事を割り当て任せきりの形態。もう一つは少ないプロジェクトしか引き受けず殆どトップが仕事をこなす。隈事務所では祖真ん中の形態をとっているようだ。だから成功を収めているのだと僕は思う。
会話で話題になった建築家
SANAA(サナア、Sejima and Nishizawa and Associates)
ルーブル美術館の別館「ルーブル・ランス」を設計
古谷 誠章(ふるや のぶあき)
藤本壮介(ふじもと そうすけ)
サーペンタイン・ギャラリー・パビリオンのデザイナーに任命
http://www.tdwa.com/dezeen/architecture/sou-fujimoto-to-design-serpentine-gallery-pavilion-2013.html
伊東 豊雄(いとう とよお)
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